hem

Piraten 1923
Isabel 1947
H-båten 1974

Ända sedan jag var liten har jag seglat på sommrarna. Först med min morfar, men sedan många år med mina föräldrar. Min första egna båt var en Mirrorjolle som jag fick när jag var 8år.

Jag seglade mirror i några år men när jag var 14 började jag segla min morfars gamla koster "Piraten". Piraten och jag var ute på många äventyr tillsammans med diverse kompisar. Sanna lärde sig segla i Piraten och vi var ute på några härliga turer med denna förträffliga farkost.

Tyvärr kom segling på andras båtar och ett lite väl omfattande renoveringsprojekt i vägen. Så Piraten hamnade på land några somrar. När jag till slut kom mig för att sjösätta henne igen ville hon inte hålla tätt. Här slutar tyvärr min historia med Piraten. Min bror seglade henne i några år och sedan tog min morfars systerson Göran Rinander över henne. Enligt rykten lär hon vara på väg tillbaka till orginalskick.

Efter Piraten köpte jag och Sanna vår första gemensamma båt "Isabel" en M 25:a. Hon hade stått på land i Härnösand i några år och hade rejäla springor mellan borden. Men efter en hel del tätande sjösatte vi henne och hon flöt riktigt bra. Vi seglade Isabel i två somrar tillsammans vi hann en vända till Stockholm, lite kajkande längs Höga kusten och några transportseglingar till Umeå.

När vi haft Isabel i två år föddes Hampus, och vi blev landburna Hagenmänniskor några sommrar. Under tiden hann även Lisa komma till världen. När Lisa blivit ett år bestämde vi oss för att nu skulle vi minsan familjesegla och gav oss ut på en midsommartur längs Höga kusten. Härligare seglarvecka får man leta efter.

Även om Isabel var en mysig och välseglande båt kom vi fram till att vi tyckte bättre om att segla än att skrapa och måla så vi sålde henne (snyft) för att skaffa en plastbåt i stället. Plastbåten uppenbarade sig efter en båtlös sommar (huga) i form av en H-båt som vi hittade på Bosön. H-båten har allt. Den är kul och enkel att segla, den går bra att bo i under semestersegling. Att kappsegla H-båt är också riktigt kul. Det lilla formatet gör att manövrer går lätt och smidigt och man kan koncentrera sig på vägval och trim. Hängband ger jollekänsla och grym fart på frisk kryss.Vi skulle nog haft kvar den än om vi inte skaffat ett till barn. Fem i en H-båt är nog lite mycket.

Skrytrad H-båten: Oridinarie regattan 1:a 2001, 2003 och 2004, Härnön runt 1:a 2004, Vårankaret 1:a 2004, Vindhemsregattan skärgård 1:a 2001.