hem
projekt

Båtar Jolle Trimaran Ställen

Pontus jollesida

Sen vi flyttade till hem till Härnösand har jollesegling varit en stor del av mitt liv. Jag har lagt mycket tid på seglarskoleverksamheten i HSS. Om detta kan ni läsa på HSS:s hemsida. Mitt eget kappseglande har koncentrerats till Laser-radial som är största jolleklass längs norrlandskusten, och Tvåkrona där vi deltagit i RM de senaste tre åren.

Tvåkrona-RM 2007

Jag och Hampus seglade RM även 2006 och lyckades vinna den enda segling som genomfördes, men sedan var det stopp eftersom vinden uteblev helt. Till RM 2007 hade jag och Lisa bildat en besättning. Hampus skulle segla med Oskar och Oscar från Tynderö SS. Tyvärr blev Oscar sjuk så han fick stanna hemma. Hampus och Oskar blev därför mästerskapets i särklass lättaste och yngsta besättning.

På vägen ner till Uppsala lyckades vi både få soppatorsk och köra ner i en stor pöl med rötslam som någon klantskalle dumpat på E4. Så lite lagom stressade och med en stinkande bil och till lika båtar kom vi till ESK i lagom tid för att upptäcka att man ställt in tune-up racet på grund av hårda vindar.

Vi ägnade eftermiddagen åt att tvätta båt och slå läger. På kvällen tyckte vi att det mojnat såpass att vi kunde ta en liten träningstur. Visst det blåste en hel del men det var ändå klart värt besväret att känna på hur det var att segla i hårdvind.

På lördagmorgonen blåste det attan men arrangörerna beslöt att köra ändå. Hampus och Oskar Lyckades kapsejsa innan start men fick upp båten i ganska god tid inför starten. Jag och Lisa kom iväg hyfsat i starten men i den hårda vinden var det definitivt fördel för de besättningar som var två stora eller tre. Kryssarna var jobbiga och länsarna ganska spännande. Jag har alldrig tidigare varit med om att Tvåkronan planat på länsen som den gjorde under de hårdare byarna. Lisa hade lite jobbigt med att hantera fockbomen i den hårda vinden men annars fungerade det bra. Hampus och Oskar hade efter en halvtaskig start lyckats ta sig till kryssmärket för att sedan välta strax innan länsrundningen. De fick så stora problem att de blev upplockade av en säkerhetsbåt och bogserade till land. Jag och Lisa stretade oss i mål på en 5:e plats.

Eftersom jag ville titta till pojkarna och vi i ärligehtens namn inte njöt särskilt mycket av att segla i den hårda vinden beslöt även Lisa och jag att stå över race 2 och hoppas på bättre vindar till race 3. På vägen in till hamnen plockade vi upp en tvåkrona som tappat sitt roder efter en grundstötning. Det var ingen lek att bogsera en båt samtidigt som man styrde och skotade. Ibland vill man gärna vara bläckfisk.

Till race 3 hade vi torkat alla seglare och käkat lunch. Jag och Lisa kom iväg bra i starten och gjorde några bra vägval på 1:a kryssen för att gå i mål som 2:a. Hampus och Oskar som seglade med revat storsegel kämpade på bra och lyckades gå imål som 14:e båt. I race 4 bedömde jag att jag och Lisa tjuvstartat, så vi vände och rundade lämärket innan vi började kryssa oss upp genom fältet. Att vi rundade lämärket berodde på att arrangörerna varlt att tillämpa skärpt startregel, vilket skulle drabba Hampus och Oskar senare i regattan. Jag och Lisa lyckades klättra till en 9:e plats. Hampus och Oskar slutade 13:e.

Efter dag ett kände vi att vi lyckats ganska bra utifrån förutsättningarna och det väder som rådde. Till dag två kunde det bara bli bättre. Kvällen ägnades åt bad, slappande och regattamiddag.

Söndagen bjöd på svagare vindar vilket på Ekoln även innebär stora vrid och stor skilnad i var det blåser och inte. I race 5 kom båda HSS-besättningarna iväg bra och vi låg tämligen nära varandra under en stor del av racet. På sista länsen tappade Hampus och Oskar fockbommen och rasade från en femte till en nionde plats. Jag och Lisa kom i mål som 3:a. Tyvärr visade det sig senare att Hampus och Oskar brutit mot startregeln eftersom de varit över linjen inom en minut före start och sedan inte rundat någon startboj. Surt för Hampus och Oscar att råka ut för detta i mitt tycke idiotiska påfund att använda en krångligare startregel än nödvändigt på en breddinriktad tävling.

I race 6 gick jag och Lisa ut på banans högerkant och fick ett jättelyft. Efter den chocköppningen kunde vi defilera i mål till vår första spik i regattan. Hampus och Oskar kämpade på nere i klungan och slutade på en 11:e plats.På första kryssen hade de varit inblandade i en SB-BB situation där de varit tvugna att väja för att undvika kollision. Protest lades in men den avslogs efter förhandling så Hampus var inte helt nöjd.

Totalt slutade jag och Lisa på en 4:e plats och Hampus och Oskar slutade 18:e. Resultatet var undder de rådande förhållandena klart godkänt. Särskilt Hampus och Oskar har anledning att vara nöjda med sin mästerskapsdebut. Hade det inte varit för en tappad bom och en tabbe i starten hade deras placering varit mycket bättre. Nästa år tar vi dom!

Silver på RM 2005!

Hampus och Pontus åkte ner till RM i tvåkrona 20-21/8 med ambition att se och lära och i bästa fall fixa top tio. Det blev mycket bättre än så. Här följer ett referat av vår insats.

Läs mer på ESK:s hemsida>>

När vi kom till Ekoln på fredagkvällen och fick se alla välvaxade tvåkronor med nya segel och välekiperade besättningar, började vi undra om vi inte skulle få sikta på att undvika jumboplatsen. Lördagförmiddagen var seg med bleke och uppskjuten start.

När väl seglandet kom igång blev vi lite tagna på sängen av hur trångt det blir när tjugoen båtar skall starta samtidigt. Så vi hamnade i andra led och fick ägna första kryssen år att segla upp oss. Till vår stora förvåning rundade vi som femma. Strax efter rundningen tappade Hampus spirbomen i vattnet. Pontus som försökte fånga bomen tappade balansen, vi kapsejsade och förlorade ett tiotal placeringar. Innan raceet var slut hade vi seglat upp oss till åttonde plats.

Efter en medioker start i race två hade vi seglat upp oss hyfsat till första rundning bara för att klanta till det igen denna gång var rundningen synnerligen kass. Blev tvungna att gippa for att gå bakom några båtar och komma runt märket. I andra kryssrundningen krockade vi med märket och fick ta straffvarv. I sista länsrundningen blev vi sedan passerade av tre båtar på grund av dålig position innan rundning. Två platser tog vi tillbaka med en bättre målgång. Vi slutade sexa.

Med två race seglade kunde vi kostatera att vi hade hyfsad fart i båten men att vi startade dåligt och rundade ännu sämre. I race tre lyckades vi komma iväg bättre i starten seglade ut på banans vänsterkant där det verkade dra bättre än på den högra. Vi gjorde ett slag in mot mitten för att få friare vind. När vi slog ut mot vänster igen visade det sig att vi passerat alla båtar som gått längre ut på kanten. När vi sedan slog in mot märket såg vi till vår förvåning att alla på högerkanten också låg bakom oss. Vi rundade som etta och fick genast koppel med jagande båtar bakom oss med 599 i spetsen. 599 täckte oss effektivt och kom upp jämsides. För att få friare luft gippade vi bort från klungan. Ingen av de främre båtarna följde efter. Vid länsrundningen låg vi åter igen etta och kunde dra ifrån ytterligre på kryssen . Resten av racet bevakade vi vår ledning. Efter dag ett låg vi på en fjärdeplats totalt.

Dag två bjöd på vind från norr och mulen himmel. Första starten blev riktigt bra och vi började leta oss upp genom vindstråken som kom omväxlande i mitten eller på kanterna. Vi hade flyt med vinden och en hyfsad ledning vid den första rundningen. Den andra kryssen blev frustrerande då vi hamnade fel i en rad vindskift. Vi rundade som trea. Koncentrerad segling och det faktum att de andra tätbåtarna hade oflyt med mötande kryssbåtar ledde till att vi rundade i ledning inför den korta kryssen i mål. Vi bevakade 599 in i mål och tog vår andra raka spik.

I detta läge visste vi att vi hade en top fem placering i stort sett klar och att medaljer var innom räckhåll. Vi beslöt att satsa fullt i sista starten. Vi lyckades nästan med en perfekt lästart men tjyvade med några decimeter. Vi vände direkt runt märket och gick bakom klungan för babord. Som tur var kom ett vindstråk i mitten just då och vi var bra med i racet från början. Vinden i mitten höll i sig och vi kunde dra ifrån de andra båtarna som valt västerkant. Vi rundade återigen i ledning trotts tjuvstart Länsen och den andra kryssen gick utan större missöden och vi kunde hela tiden dyga ut vår ledning. Sista länsen blev vindfattig och nervös. Var skulle vinden komma någonstans. Under länsen ökade avståndet till de andra och precis när vi rundat läbojen fyllde vinden i igen och vi kunde defilera in i mål till vår tredje raka spik.

Detta gav oss en totalt 9p. Samma som 599 Eje och Vendela Öberg men vi slog dom på fler ettor. Tyvärr hade 114 Johan Sävensten och Malin Rapp bara en placering utanför top två och den räknades bort och de slutade på 7p och vann regattan. Vi var dock mer än nöjda med silver. Att vinna tre race av fem kändes också helt ok.

Varför gick det då så bra? Vi hade helt OK båtfart, krysstrim med hård kick och relativt hårt ansatt rigg var bra under rådande förhållanden. (platt vatten och 3-6m/s). Vi var dessutom en lätt besättning och satt längre fram i båten än de andra, Hampus satt bakom vantet eller på centerbordet på kryssarna medan Pontus gränslade mitttoften. Pontus burkade på neppevis med fötterna under toften i stället för under hängbandet. Vi seglade med ca 5-10° lälut hela tiden. På undnvindarna satt Hampus framför lävantet och höll i kicken för att hålla ut bomen. Pontus satt med en hand på hängpinnens ytterspets och den andra på masten för att hålla balansen och kränga upp båten så mycket som möjligt mot lovart för att minska våt yta. Taktikskt seglade vi mycket på att följa stråken snarare än vriden. Mycket tid gick till att spana efter vind men det var det värt. På undanvindarna försökte vi hitta ett spår lite på sidan om klungan för att få maximalt fri vind. Dessutom går det inte att komma ifrån att vi i de race vi vann hade en del flyt med vinden. Särskilt i det femte där vår tjuvstart blev en vinstlott.