hem
båten
projekt

Segelsemester 2006

Efter att alla seglarskolor var slut i slutet av juni, var det så dags att ägna oss åt vår egen båt Xoce. Efter några hektiska dygn av tokmekande med riggen, packade vi ner oss i båten och lämnade Tynderö den 9/7. Årets segelsemester skulle ta oss söderut längs kusten till Öregrund. En kuststräcka som man annars hoppar över på väg till Stockholms skärgård.För att göra allt lite mer spännande var vi tvugna att vara framme i Öregrund senast till Lina och Bernts bröllop den 21/7.

Första anhalt blev Lill-Lubban vid Galtström söder om Sundsvall. Mysig hamn med lekplats, bastu och glupska jättemörtar. Hårt väder gjorde att vi blev kvar två nätter vid Lill-Lubban. När vi kom iväg hade vinden nästan dött helt och vi gick för motor en hel dag via: Stocka, Kuggören och Hölick till Kärringön inne i Hudiksvalls skärgård. Även denna hamn var en trevlig bekantskap. Stoor brygga, klubbhus och sandlåda. Grund och stenig insegling var det men för en centerbordsbåt är det inga problem.

Efter Kärringön låg vi en natt vid Innerstön. Sen bar det av mot Söderhamn. Då det var ganska gropigt på havet valde vi att gå inomskärs från Skärså och söderut. De små farlederna var ibland ganska lika en slalombana. Farleden in till Söderhamn var mer lik ett störtlopp; spikrakt prickstaket. Stadsbesöket firades med shoppingrunda och pizzamiddag. Pontus och storbarnen ägnade kvällen åt att klättra i torn och se en konsert med Cyndee Peters.

När vi gjort Söderhamn styrde vi söderut mot Kusö kalv. Vi la till vid bryggan i Västhamn efter att följt enslinjerna över stock och sten. Grundregeln vid navigering vid Hälsinge-, Gästrike- och Upplandskusten är att hålla sig till enslinjen och inte titta ner. Kusö kalv var hur som helst ett myggrikt ställe, så vi bestämde oss för att ta en kvälls / nattetapp.

Frisk undanvind tog oss snabbt söderut. Hampus och Pontus seglade medan Lisa och Malte nattades. Sen seglade Sanna och Pontus mellan prickar och fyrar in till Huseliiharen där vi la till vid ca 01. Dagen efter puttrade vi så sakta till Granön och Kullerharens klubbhamn. Efter en hälig natt och dag vid Granön var det så dags för det första stora delmålet på vår resa nämligen Furuvik. Hamnen vid Furuskär var trängre grundare och trixigare än vi kunnat föreställa oss men det gick bra att både komma in genom gluggen i piren och lägga till vid bryggan. Efter en natts vila blev det sen karuseller och lemurer för fulla muggar hela dan.

Efter Furuvik bar det av österut mot Björns skärgård och Fågelsundets fiskeläge. Då det varit kuling på östra Bottenhavet var dyningarna ganska stora men vinden svag så vi gick för motor ut längs upplandskusten. Lisa gjorde missen att ligga i sin koj och läsa och blev därför lite sjösjuk. Till slut kom vinden och vi kunde segla till Fågelsundet. Fågelsundets insegling från väster var grund och kantad med stenbumlingar. Tur att det fanns prickar. På kvällen paddlade Lisa och Hampus till ön Fågeln och hade picknick.

Sista etappen in genom Öregrundsgrepen gick via Ängskärsklubbens hamn där vi åt lunch förtöjda vid en stenkista. På kvällen den 19/7 la vi till vid en klippa i Kullerbådaviken på Gräsö mitt emot Öregrund. Hampus ägnade kvällen åt att samla vass till en vassbåt, som han byggde.

På morgonen därefter seglade vi den sista lilla biten in till Öregrund. Det visade sig vara smart att vara ute tidigt och vi fick en bra plats, vår bredd till trots. Torsdagen ägnades åt tvätt, minigolf och glassätande. Sen blev det äntligen dagen B som i bröllop. Alla var glada, maten var god, brudparet sa "ja" osv. Hampus och Lisa spelade minigolf med Olle. Malte däckade i vagnen vid niosnåret.

Efter bröllopsfirandet lämnade den yngre delen av familjen båten. Malte for till Aspnäs med mormor och morfar för några dagars maskinsafari. Hampus och Lisa åkte iväg på en veckas tältsemester med farfar och farmor. Kvar blev två inte helt missnöjda föräldrar som seglade hem i lagom takt via: Kullbådaviken, Synskär, Tärnön, Lill-Lubban och Sundsvall.

Det syns inte på bilden men på detta spegelblanka vatten loggade vi mellan fem och sex knop.